Es evident que l'església es va esfondrar i possiblement en aquell moment varen substituir l'àbsida clàssica romànica per un mur llis, es a dir, sense àbsida diferenciat. No tinc tant clar que l’edifici fos sobrealçat com alguns afirmen. La següent fotografia correspon al costat Nord hi podem observar que en el costat dret (Oest) hi ha una part de la cornisa original i en el costat esquerra (Est) no n’hi ha, però de la meitat en avall de la foto els carreus son idèntics. Nomes el quadrant superior esquerra de la foto te els carreus diferents, hi tindria de correspondre’s amb el tram refet després de l’esfondrament.
Pel que fa a finestres, estan totes al costat Sud, n’hi ha una de molt curiosa dins de la sagristia: es cònica per dins i quadrada per l’exterior; una altre de simple biaix molt acusat amb una obertura exterior petita i una tercera tallada d’un sol carreu però que no arriba a l’interior ja que en aquell indret varen rebaixar el mur Sud per encabir-hi una capella i la finestra la varen tapiar. Finalment tenim una darrera finestra que estava situada damunt el cor.
Aquest treball es lleugerament diferent dels altres; el procés creatiu d’un projecte sempre es el mateix: estudi i valoració de l’edifici, recrear-lo de baix a dalt utilitzant programes de disseny assistit fins obtenir la millor versió que hagués pogut tenir l’edifici al llarg dels segles i finalment decidir si el projecte continua cap a maqueta o no.
Un projecte complet em suposa uns quatre mesos llargs de feina. Aquest projecte no es pas diferent dels demès, però en aquest cas vull compartir la meva manera de treballar. En alguna ocasió m’han preguntat quina diferencia hi ha entre «interpretar» i «inventar». Be, aquest edifici ens permet veure algunes diferencies, per començar veurem que ens diu la fotografia superior. S’han remarcat en vermell uns punts d'interès:
- A la part vertical es veu un incipient fragment d'envà i al cap d’amunt restes de fusta.
- La part horitzontal mostra uns forats horitzontals al mur de llevant.
- També hi ha al terra un petit tros de graó que no s’aprecia a la fotografia.
Tot això es suficient per entendre que hi havia un envà de maons que separava l'àbsida de la nau i que s’hi accedia només per el costat Sud, possiblement una sagristia. Els forats horitzontals ens expliquen que hi havien unes bigues de fusta que anaven de Sud a Nord, el que vol dir que allà hi havia un pis. No hi han marques de graons incrustats a cap dels tres murs de pedra, però es lògic pensar que hi havia una escala, en definitiva l’escala era de fusta i pujava de Sud a Nord adossada a l'envà de maons per això no hi havia porta d'accés al costat Nord. La cornisa no ultrapassa l'envà de maons, vol dir que es correspon tot a la mateixa època.
El següent plànol mostra el resultat final de la interpretació de la fotografia, s’ha prescindit de la volta per deixar la imatge més clara.
Els plànols mostren com l’edifici es construït a l’aresta d’una muntanya, aquesta orografia va condicionar totes les estructures arquitectòniques. El plànol superior correspon al costat Sud hi podem veure uns murs de contenció escalonats; el plànol inferior correspon al costat Nord amb un accés força complicat.
Les fotografies emmascaren aquesta problemàtica.
El següent detall del plànol del costat Sud intenta explicar com podia haver estat l'accés a l'església i a qui passarem de la «interpretació» a la «invenció». Sortint de l'església a ma dreta (costat esquerra de la foto) hi ha un mur, restes d’una antiga edificació mig enrunada; en front hi ha un mur de contenció que va del pla de l'església cap avall, es a dir no hi ha res, només un espai vuit i a ma esquerra (costat dret del plànol) hi ha un mur amb un pla inclinat; aquest pla es original i ens te de servir per recollir informació. La següent fotografia ens mostra aquests elements que acaben de comentar. En primer terme el mur amb el pla inclinat.
Aquest pla inclinat que hem trobat a la dreta de la porta es molt interessant, de principi la vegetació no permetia veure detalls, però just al seu davant, incrustats al mur Sud de la nau es notaven els forats on hi havien hagut uns carreus, només en quedava un, el de baix de tot, però l’estudi de les seves formes més el mur inclinat del davant, em va permetre entendre que allà hi havia l'accés al cementiri i que les formes del carreu que havien despertat el meu interès, eren el galze on hi encaixava la porta. En definitiva, la «interpretació» d’un simple carreu havia estat suficient per entendre com s’articulava tot el cementiri.
I ara vindria la part de «invenció». Ens hem quedat que no podem entrar a l'església per cap lloc: a l’esquerra tenim un edifici enderrocat, a la dreta el cementiri voltat d'un mur perimetral i en front un espai vuit. He dissenyat una escala que podem relacionar amb el mur de contenció i ens permet omplir l’espai vuit que tenim al davant. Una intervenció arqueològica que dubto que s’arribi a realitzar mai ens explicaria com entraven a l'església, entre tant no hi veig cap altre manera de fer-ho. Descarto la possibilitat d’una escalinata davant la porta, s’hauria vist algun detall i no tindríem el mur de contenció; per altra banda, una escalinata hauria sortit molt enfora i hauria ocupat molt espai a la terrassa inferior. Per a mi aquesta es la diferència entre «interpretar» i «inventar».
Ens queda la torre del campanar i l’escala per accedir-hi. Aquí si que no hi veig cap manera d’interpretar, ni inventar res, ni tan sols se on començava, possiblement ho feia dins l’edifici que hem vist enderrocat al costat mateix de la porta d'accés al temple, ho desconec.
La fotografia (una pressa molt forçada degut al poc espai de la muntanya) ens mostra la torre campanar i l’escala, al costat l’edifici enderrocat que tapa la visió de la porta d'accés a l’església.
La fotografia mostra el mur de tancament del temple (costat Oest) que està unificat amb la torre campanar. Hi podem observar dos detalls curiosos:
- L’escala per accedir al cor. Si ens fixem amb els senyals que els graons han deixat al mur, dona la sensació que l’hagin girat 90º ja que la part ampla i horitzontal on normalment hi reposa el peu, aquí la trobem en posició vertical; tenia que ser molt difícil de baixar-la sense prendre mal.
- Dalt del cor hi veiem una finestra que mira a la torre, però que abans havia estat un pas que segurament coincidiria amb algun replà de l’escala. Trobem una segona opció per accedir a la torre campanar.
La fotografia ens mostra la torre campanar. A un terç de la part superior esquerra hi veiem la teulada de l'església. Es interessant el replanteig que fan al cap d’amunt de la torre aixecant-la només per un costat, si no hagués estat un replanteig, haurien pujat un campanar de torre centrat al bell mig de la torre com a Santa Maria de Viladelleva. Podem observar una finestra allargassada al mig de la torre que segurament il·lumina l’escala. Més avall hi ha les restes d’una teulada que podríem relacionar amb l’edifici enderrocat que hem anat trobant. I baix de tot un accés amb una escala que porta fins l’interior de l’edifici just a sota del cor com podem veure a la fotografia superior.
Si algú pensa com es que explico que no podia entrar al temple si aquí hi ha un accés. La resposta es simple l’escala es situada a un bon nivell del terra i no tenia cap possibilitat d’arribar a la porta.
Les següents fotos de la maqueta ens mostren diferents detalls constructius de l'edifici
En alguna ocasió m’he queixat del mal estat de conservació dels edificis com ara aquest, però hi ha vegades que una restauració o consolidació massa radical es molt pitjor. Aquest treball va de «interpretar» o «inventar» les següents fotos son de l’església de Sant Ermengol de Prats de Rei (comarca de l'Anoia, Catalunya), per moltes persones l’edifici «fa molt de goig, es molt bonic» només hi ha una mica d’herba a terra, les esquerdes han estat totes recosides; les juntures dels carreus perfectament encintades; tots els forats dels murs, degudament tapats. No hi ha res a objectar.
Enciclopèdia Catalana ens diu entre d’altres sobre aquest edifici: «...els paraments interiors, tret del mur de ponent (també conegut com el frontis), són resseguits per una cornisa, formada per un pla i un xamfrà, que també s’estén a l’hemicicle absidal, d’on devien arrencar les cobertes que aixoplugaven els dos cossos que componen l’edifici...(nau i àbsida)»
Quin problema te aquest edifici? Senzillament que no es pot llegir i l’explicació que en fa Enciclopèdia no te cap sentit. Damunt d’una «cornisa» com aquesta sempre hi va la volta i en diríem «imposta». Els constructors mai destinarien diners per la construcció d’una cornisa situada al lloc on descansa la coberta, perquè no es veurà i per descomptat, el mur redueix el seu gruix a partir de la volta. Però si damunt de la cornisa hi bastim una volta es fàcil imaginar que sobresortirà per damunt del campanar de cadireta. Es evident que en algun moment ho varen reformar tot i van rebaixar l’altura del frontis i possiblement no hi construïssin una segona volta després de caure la original i que les arrencades d’arcs que en diuen torals (els veiem a la foto de l’àbsida), fossin en realitat de diafragma i en lloc de la volta hi construïssin una coberta de fusta.
Sabem que tenia un cor damunt la porta d’entrada i que s’hi accedia per el lateral (en alguna foto antiga es veuen els forats dels caps de biga) en aquest moment no es pot determinar a quina altura estava ni quina profunditat tenia. Aquest es un edifici que ja mai més es podrà llegir ni interpretar.
A pocs kilòmetres d’aquest edifici es troba l’església barroca de Sant Gil de Solanelles que també ha patit el mateix nivell de consolidació.
Aquest treball està dedicat al meu amic David Canet que m’ha ajudat a millorar la presentació dels darrers treballs a la xarxa.