(Imatge
romànica de santa Maria del coll de les Sabines)
Per si algú no ho
sap, el títol més que una comparació parla d’una igualtat. Es com si diguéssim
Barcelona VS Barcino o Manresa VS Minorisa. Podríem preguntar-nos si te sentit
comparar una església amb si mateixa utilitzant denominacions diferents. La
resposta es contundent, val la pena la comparació, dons tots podem veure Santa
Maria de Cervera, però no tenim ni la més mínima idea de com hauria pogut esser
Santa Maria del Coll de les Sabines.
Fitxa tècnica de
Santa Maria:
- Situació: Cervera (província de Lleida, bisbat de Solsona)
- Arquitecte: Desconegut
- Inici de les obres: Desconegut
Per l’estudi
d’aquest edifici, com es fa en altres comparatives, s’utilitzaran mesures de
l’època, no el sistema mètric habitual. (per
saber més sobre mesures sagrades, seguiu l’enllaç)
Principals mides de
l’edifici amb mesura original: (Vara Valenciana (VV), equival a 0.906 metres )
- llargada total de l’edifici: 80 VA; 72 VV; 65.60 m (arquitectura ficció)
- amplada de la nau central: 14 VA (11.48m.), l’arquitecte converteix aquesta mesura sagrada en una altra que els paletes coneguin be i no li compliquin la vida a l’hora de bastir les voltes i ho deixa en 12 VV; 10.87 m
- amplada naus laterals: 6 VV; 5.44 m
- amplada capelles: 4 VV; 3.62 m
- profunditat capelles: 3 VV; 2.72 m
- alçada nau central: 24 VV; 21.74 m
- alçada naus laterals: 16 VV; 14.50 m
- alçada capelles laterals: 12 VV; 10.87 m
- gruix contrafort (entre capelles): 2.5 VV; 2.27 m
Podem observar una gran
coherència quan parlem amb mètrica original i ho comparem amb la mètrica
convencional; també la facilitat d’interpretar amplades o alçades.
Vista general de Cervera, la visió de les muralles
ens transporta a l’època en que es bastien els edificis gòtics.
Historia de
l’edifici:
Parlar de Cervera es
fer ho de la Catalunya
Nova. Els Comtes Catalans anaven recuperant terrenys als
sarraïns de mica en mica: en el 1118 Tarragona; en el 1148 Tortosa; Cervera i Lleida
ho foren en el 1149 i Valencia en el 1238. A les tres grans capitals aviat varen
començar les obres per substituir mesquites per catedrals. A la Catalunya Vella
una certa estabilitat política havia permès als bisbes locals anar substituint
les seves basíliques preromàniques per edificis romànics degut a l’aportació de
grans quantitats de bens que havien obtingut en el canvi de mil·lenni (per saber-ne més, seguiu l'enllaç). A la Catalunya Nova els edificis
segueixen la mateixa norma i també es construeixen en “romànic”. Quan a la Catalunya Vella ,
els bisbes volen tornar a canviar les seves catedrals ja ho faran pensant en
“gòtic”; aquest canvi coincideix en una etapa en que les catedrals de la Catalunya Nova ja tenen les
àbsides i potser una part dels transseptes acabats, els nous bisbes no volen
esser menys i ordenen un canvi de plans i totes aquestes catedrals que havien
nascut romàniques acabaran gòtiques. Una excepció a aquesta evolució la trobem
a València, recordem que és la capital que és conquesta més tard i quan inicien
la construcció de la seva Seu ja es planteja obertament com un edifici gòtic
cistercenc (any: 1262, arquitecte: Arnau
Vidal). Es un edifici de tres naus amb capçalera poligonal (8 capelles poligonals a l’àbsida ),
girola i transsepte, les tramades de la nau son quadrades i te un espectacular
cimbori cupular en el mig del creuer com ho tenen també Tarragona i Lleida.
Tot això be a tomb
perquè Santa Maria de Cervera també és un edifici gòtic de tres naus amb capçalera
poligonal (8 capelles quadrangulars a
l’àbsida - Valencia: poligonals), girola i transsepte, les tramades de la
nau també son quadrades gairebé tot igual que Valencia.
Inicialment l’església romànica de Cervera estava dedicada a Sant Martí (conserva una
portalada -reubicada- amb aquesta dedicació) i més tard va canviar
l’advocació per l’actual de Santa Maria; en aquell temps pertanyia al bisbat de
Vic. De la manera en que ens ha arribat l’església de Cervera és sense dubte la
més difícil d’interpretar de totes les que anem veient; malgrat tot, soc del
parer que el costat del Evangeli és el que millor reflecteix la idea original
de l’arquitecte i es sobre aquest costat on s’ha intentat trobar-hi el model
original. L’inici del edifici es confós, com en altres exemples coneixem el nom
del rei: Jaume II que volia convertir Cervera en seu episcopal i no va reeixir,
també coneixem el nom del primer bisbe que hauria tingut: Ponç de Vilamur (que finalment no va arribar a esser bisbe de
Cervera però si de Lleida, any 1.318) i el nom del sant pare, en Joan XXII. Es sap que per el 1327 ja hi havia
força diner recollit per l’obra de l’església i per el 1328 ja es treballava a
la pedrera de Santa Maria, però possiblement l’edifici ja feia anys que
l’estaven construint. Duran i Sampera seguit per altres estudiosos considera
que l’obra s’hauria pogut començar dins el segle XIII, a finals del 1200; en
aquella època existien poques referències a Catalunya, la major part dels grans
edificis que ens han arribat son de la primera meitat del XIV i tot i així,
encara trobarem poques estructures tant complexes com Cervera; es a la potencia
del contraforts que podem arribar a veure des de l’exterior, el que ens pot fer
pensar en un edifici més antic on l’arquitecte penses més en romànic que en gòtic.
Aquesta potencia innecessària també la trobem a l’àbsida de l’església del Pi
de Barcelona, el que ens fa pensar que el seu arquitecte, en Jaume Fabre ja era
un hom d’una certa edat; també ho trobem a l’església de Vilafranca del Penedès.
Però el fet que Jaume II sol·licités la concessió del bisbat per Cervera l’any
1317 ens torna a portar a on érem, ja que es fa difícil pensar en voler
construir una catedral a finals del 1200, a no ser que ja hi hagués a la població,
aquesta aspiració episcopal molt anys abans de Jaume II.
Un dels primers
arquitectes coneguts seria en Guillem Pedrolo, però no hi ha prou evidencies
com per atorgar-li l’autoria del projecte. Possiblement es
consagraria la part ja construïda com ara l’àbsida, l’altar major, presbiteri i
transsepte -era normal fer-ho així- per els voltats de 1359.
En podem destacar unes
quantes vidrieres dels anys 1400 - 1425, obra de Nicholi de Maraya (o Colí de Maraia), el sepulcre de Ramon
Serra “el vell”, obra provable d’un esclau alliberat que es diria Jordi de Deu
o Joan de Deu (també hauria treballat a
Poblet i a Santa Coloma de Queralt) o el retaule de Jaume Padró (per saber-ne més, seguiu l'enllaç). Un
fet curiós es que els nervis, torals i formers que cobreixen la nau central i
els que cobreixen les naus laterals, es perllonguen fins el terra; es a dir, no
es reuneixen en un punt comú damunt d’un capitell; dos bordons o sanefes de
pedra indiquen el lloc i l’amplada que hauria de tenir el capitell. Compte que
aquest mateix programa, fins hi tot el detall dels dos bordons o sanefes, també
el trobem a Narbona. L’escolàstica ens diu que ha partir de la secció d’una
columna hauríem de poder determinar tot un edifici.
Es a Saint Dennis (França, 1231) on es comença aplicar aquest mètode però encara amb certes reserves, dons la part de la columna que mira la nau central, no te capitell, en canvi la part de columna que mira a les naus laterals conserva el capitell. Observis les dues fotos següents: esquerra Cervera; dreta Narbona. La diferencia d’alçades de les dues esglésies fa que a Narbona no hi veiem l’arrencada de la volta que queda bastant més amunt.
Es a Saint Dennis (França, 1231) on es comença aplicar aquest mètode però encara amb certes reserves, dons la part de la columna que mira la nau central, no te capitell, en canvi la part de columna que mira a les naus laterals conserva el capitell. Observis les dues fotos següents: esquerra Cervera; dreta Narbona. La diferencia d’alçades de les dues esglésies fa que a Narbona no hi veiem l’arrencada de la volta que queda bastant més amunt.
El model de façana:
La portalada de
Cervera es d’estil neoclàssic de finals del segle XVIII i principis del XIX,
com es pot suposar ja no ens aporta detalls simbològics. Cal tenir present que
el sector occidental de l’edifici va col·lapsar i el que podem veure és el
resultat d’una actuació d’urgència. No queda prou clar si es va arribar a
començar a construir la darrera tramada de la nau o varen preferir acabar
l’església on bonament pogueren.
Àbsida, façana principal i transsepte.
Aquest treball
intentarà acostar-nos a la idea inicial que l’arquitecte va tenir per bastir
l’església principal de Cervera, però que per diferents motius: econòmics,
accidents, etc. no va arribar a reeixir.
En el dibuix BaseCervera54 ja hi veiem la construcció de les dues torres situades entre l’àbsida i el transsepte i com es compensen els esforços dels seus nervis; la distribució quadrada i regular de les tramades; les tres naus i com poc a poc anem arribant a la façana principal.
Finalment el dibuix
BaseCervera55 ens mostra el resultat de la basílica de Santa Maria del Coll de
les Sabines. En cap moment hem sortit del rectangle blau cel i podem observar
que un cop dibuixada la façana principal l’edifici ens ocupa la totalitat del
rectangle inicial. Possiblement estem molt a prop del projecte inicial de
Cervera. Cada tram està perfectament contrarestat i no hi han desequilibris que
puguin perjudicar l’estructura; la façana principal està dimensionada amb uns
contraforts a les embocadures de les portes i unes torres paral·leles que ens
han d’aguantar amb seguretat tant l’empenta longitudinal com les que venen dels nervis de la nau central.
Hi ha qui creu que
davant les formes absidals que delimiten el transsepte, hi haurien d’haver-hi
trams rectangulars com a la resta de l’edifici, sembla una solució lògica i més
econòmica, però s’hauria perdut l’essència de l’escolàstica i l’equilibri que
hem de mantenir entre les diferents parts que conformen l’absidiola no hauria
estat fàcil d’obtenir. Hem llegit que els arquitectes mostraven en planta, la
seva obra a Deu com a gran arquitecte per obtenir la seva benedicció, la meva
proposta va en aquest sentit, i si veiem l’edifici per Google Maps, ens
adonarem que no podia esser de cap més manera.
No nomes això, l’escolàstica
pura ens explica perfectament com hem de dibuixar una planta absidal d’una església
idealitzada (mai construïda) per en
Villar de Honnecourt, segons veiem a la següent lamina extreta del seu quadern
de treball. Podem comparar els trams quadrats i els absidals semicirculars i
extrapolar-los a Cervera per entendre que l’arquitecte sabia l’ofici.
L’edifici no tenia inicialment previst un campanar
-recordem que el campanar feia més falta a les ciutats que a les esglésies- però
sí dues torres a la façana principal per a satisfer la missió eclesiàstica. La
torre actual la varen enganxar com bonament pogueren a una de les absidioles
del transsepte a partir de l’any 1358. Aquestes grans torres o campanars
"enganxats" de mala manera a una estructura preexistent, crea unes
tensions innecessàries que poden fer perillar tot l’edifici. Per això no hi
havia cap arquitecte que tingues el més mínim interès en una torre campanar.
Per el Desembre del
1359, s’escaigué que el rei Pere III va signar dins d’aquesta església no del
tot acabada, la creació de la Generalitat de Catalunya. (foto annexa: copia del document de creació de la Generalitat de
Catalunya) Es bo fer un incís sobre aquest punt. En un moment que a Espanya
hi han fortes tensions sobre el futur sobirà de Catalunya, es bo recordar que
quan el rei Pere III va signar aquest decret encara faltaven més de 200 anys
per el naixement de la nació espanyola tal com la coneixem, també podríem
aportar que les claus de volta del claustre de la catedral de Canterbury,
representaven les nacions que existien en el moment de la seva construcció, qui
ho visiti hi trobarà les quatre barres catalanes però no hi trobarà cap
referència a Espanya, perquè encara no existia.
El fet extraordinari
del rei Pere a Cervera, va pertorbar el ritme de construcció de l’església, de
tal manera que varen tenir de tancar la nau com bonament pogueren -diuen amb
sacs encerats- per protegir els il·lustres convocats del rigorós fred de la
Segarra. Aquesta idea no faria gaire gracia a l’arquitecte, ell hauria preferit
pujar un mur que tanqués tota la part no construïda, afegint-hi uns contraforts
provisionals als indrets de les columnes per poder passar l’hivern, treballar a
l'interior i no perjudicar l’estructura. Aquella solució d’urgència va crear un
fort desequilibri en el darrer tram i les dues respectives columnes en varen
sortir greument perjudicades.
El següent dibuix BaseCervera55C, intenta explicar que va passar, nomes es una aproximació a partir d’una visita a l’edifici, però es un bon tema per estudiar en profunditat:
El següent dibuix BaseCervera
- en color
groc podem veure la part d’edifici ja construït i consolidat. (recordem que estem davant d'un exercici d’arquitectura
ficció i el que veiem en el plànol no es exactament el que veiem a Cervera)
- al no tenir res que contrarestes l’empenta longitudinal de la nau, les columnes es varen inclinar cap el costat de la façana principal. (els trams longitudinals blau marí representen els arcs formers de la nau central, perfectament contrarestats per l’àbsida, empenyent les columnes cap a ponent)
- per el fet de tenir la volta construïda (gran quantitat de pes en pedra) i no estesin prou ben acabats els contraforts, les columnes es varen inclinar cap als laterals deformant la volta de la nau lateral. (els trams color magenta representen els nervis o arcs diagonals, que transporten tot el pes de la volta a la columna, observem que els nervis posteriors, estan contrarestats per les absidioles del transsepte també en color magenta).
- Els arcs torals o transversals, tenen la missió de transportar la línia d’empentes des de la volta fins el terra a traves dels contraforts. (les línies en color verd representen els torals, a l’àbsida i transsepte estan perfectament contrarestats, però no a la darrera tramada encara en construcció)
- com es lògic aquests desplaçaments no varen esser ortogonals sobre l’eix de la columna, sinó que varen generar un vector a partir de tots aquests esforços rebuts (resultant de diversos paral·lelograms de forces); com a conseqüència de tot plegat, les columnes es varen inclinar a partir dels arrencaments del diversos nervis. (veure les dues columnes en color vermell i en efecte 3D)
- El tram que varen construir a partir d’aquest punt (en color vermell), va col·lapsar directament i la volta principal la varen refer (possiblement) amb rajola plana. Amb aquest panorama, ja no es veieren en cor d’afegir el darrer tram (en color blau cel) que portava incorporat la façana principal, per obtenir la llargada prevista inicialment.
- per saber més sobre arcs
A la fotografia podem veure una de les columnes inclinades i
el toral deformat de la nau lateral (observis
com el costat dret del toral de la nau lateral de la fotografia es molt més pla que el costat
esquerra). A la darrera tramada de la nau, s’aprecia el color blanc de la
volta principal i de la nau lateral reconstruït tot a partir del col·lapsa
original.
En Viollete le Duc ens va deixar aquest dibuix de Vezelay que ens explica que li passa a un edifici que no està prou ben contrarestat (costat dret del dibuix) la diferencia d’alçades entre Cervera i Vezelay no ens permet fer una bona comparació, però el resultat es el mateix: la columna i la volta de la nau lateral s’han deformat.
Darrera actualització: Abril 2014
En Viollete le Duc ens va deixar aquest dibuix de Vezelay que ens explica que li passa a un edifici que no està prou ben contrarestat (costat dret del dibuix) la diferencia d’alçades entre Cervera i Vezelay no ens permet fer una bona comparació, però el resultat es el mateix: la columna i la volta de la nau lateral s’han deformat.
Darrera actualització: Abril 2014