Sant Martí de Terrassola

Abstract.
It is a Romanesque church that was originally small, was doubled in size and went from having a wooden roof to a stone vault and finally had a wooden roof again after a few centuries. The interesting thing about this building is that it is as complicated to interpret as it is to explain. It has been recently restored.
Sant Martí de Terrassola o Sant Martí del Puig 
Es una església del municipi de la Baronia de Rialb (La Noguera, Catalunya). Viquipèdia la descriu de la següent manera: «És un edifici de planta rectangular amb volta de canó i coberta posterior esfondrada. Presenta àbsida amb arc triomfal i quatre mòdols amb tres tres arcs torals i doble capelleta amb arcs formers als laterals; dues finestres romàniques de doble esqueixada al mur de migjorn i una finestra tapiada a l’absis, tallant una de les set lesenes i vuit arcuacions. A migjorn hi ha una porta apuntada i a ponent hi ha una porta dovellada del segle XV amb arc de mig punt. A sobre, campanar de cadireta. La segona volta de canó està esfondrada, igual que les encavallades de fusta....»
Enciclopèdia Catalana (abans hem de recordar que «L’Enciclopèdia», que en el seu temps fou la millor referència feta mai a Catalunya sobre el romànic, te més de 60 anys i en aquest temps moltes coses han canviat) ens diu el següent: «És un edifici en estat parcialment ruïnós. S’ha ensulsiat totalment la coberta d’embigat (que substitueix el sostre original) i presenta importants danys i lesions, especialment al mur nord, que poden provocar la seva total ruïna a curt termini. La seva estructura és d’una única nau, originàriament coberta amb volta de canó probablement de perfil semicircular, suportada per sis arcs formers adossats a cada mur lateral i reforçada per tres arcs torals. Actualment, aquests arcs han desaparegut, com la volta.»
Afortunadament aquest edifici ha estat consolidat i li han refet la coberta, he de reconèixer que han fet una bona feina, ho anirem veient; es una església que no es fàcil d’entendre ni d’explicar; consta d’un mínim de quatre etapes, està bastit damunt d’una peça de roca que ho delimita tot, al costat Nord hi ha un barranc que va obligar als paletes a fer un esforç d’imaginació per obtenir més espai edificable, al costat Sud es graonat i més ample, al costat Nord hi ha el cementiri i per el Oest una placeta que dona accés a la façana principal.
La fotografia mostra la nova coberta de fusta. 

Podem observar que els arcs formers estan tapats per totxanes per consolidar-los, però han deixat unes obertures perquè respirin i al mateix temps ens permet veure els carreus interiors originals i si s’escau poder fer mesuraments. Es d’agrair aquesta consolidació.
La fotografia mostra a l’esquerra la part més antiga de l’edifici i en el centre es pot veure l’actuació que varen fer per obtenir més espai edificable.

Fase (0)
La tenim de considerar del segle X, es a dir preromànica. Està documentada una església dedicada a Sant Martí però no tenia perquè estar ubicada exactament on hi trobem aquest edifici, ja que a la part exterior que es on hauríem de veure-hi alguna resta, no s’aprecia res que denoti l’antiguitat esperada. Si hi hagués hagut una àbsida en aquell indret hauria deixat marques a la llosa de pedra, potser una excavació en superfície ho aclariria.
No dubto de l’existència del edifici preromànic però dubto que sigui el que presenten com a tal. Malgrat tot, com que el tema es interessant, el continuaré perquè això ens dona peu a parlar de les àbsides preromàniques (un tema que ha estat poc explicat en aquest espai) i que la majoria de la gent relaciona una àbsida amb un arc de ferradura.
Per començar hem d’entendre la diferencia entre «santuari» i «àbsida». Entenem per «santuari», la part més sagrada de l’edifici, on els sacerdots oficiaven els seus rituals. Els edificis més antics constaven d’una sala normalment rectangular i no pas massa gran, el santuari era ubicat al costat Est, però la fragilitat de les teulades, humitats, goteres, etc. va fer que aviat reservessin un espai petit i més protegit només per l’oficiant i una taula, així varen néixer les àbsides.
Hi han dos tipus d’àbsides:
  • Sense santuari diferenciat (Exemple: Santa Margarida de Sagàs)
  • Amb santuari diferenciat.
Del primer grup ho son les sales rectangulars i en molts casos, també hi havia cases de pagès o masies que llogaven una habitació per fer d’església.

Del segon grup hi ha diversos models que varen evolucionar amb el pas del anys.
  • De planta en paral·lelogram. (Son rectangulars per dins i fora. Exemple: Sant Miquel de Grevolosa)
  • De planta trapezoidal (N’hi ha de trapezoidals per dins i fora i de rectangulars per dins i trapezoidals per fora. Exemples: Sant Pere del Brunet i Sant Vicenç de Ladernet)
  • De planta rectangular per fora i de ferradura per dins. (Exemple: Santa Maria de Sorba)
  • De planta de ferradura per dins i fora (Exemple: Santa Àgata de Clariana)
  • De santuari semi circular (Exemple: Santa Magdalena del Collell)
  • De santuari triple (Exemple: Santa Maria del Marquet)
  • Totes aquestes àbsides ja anaven cobertes amb volta de pedra.
Primera fase.
Va consistir en la construcció de la primera part de l’edifici que ens ha arribat amb la seva àbsida. Es tracta d’un espai que es podia cobrir amb la llargada d’una biga de fusta, parets primes i una porta al costat Sud. L’àbsida com era habitual en molt d’aquests edificis era precedida d’un arc triomfal i tenia volta de quart d’esfera coberta amb lloses de pedra. Una senzilla cornisa sota les teules resseguia la nau i l’àbsida.
Les cobertes amb lloses de pedra tant a l’àbsida com a la nau eren fàcils de fer i sobretot molt econòmiques; els paletes aprofitaven les pedres del voltant i les feien amb molta facilitat. Una coberta amb teula només se la podia permetre el bisbe en una ciutat, ja que en un carro amb prou feines si hi cabia mig metre cúbic de teules, feien falta molts carros, molta distancia a recórrer i molts diners per cobrir tot un edifici. Disposava d’una finestra de doble biaix al costat Sud prop de l’àbsida.
De totes maneres no era habitual fer una església amb àbsida llombarda a finals del segle XI i una coberta embigada, normalment aquests edificis tenien volta de pedra i això ens genera el dubte de si la nau era preromànica i li varen substituir l’àbsida.

La foto mostra l’àbsida amb la clàssica decoració llombarda d’arcuacions i lesenes de ben entrat el segle XI.


La primera foto permet veure la part Nord Est i la segona la part Sud Est, en cap foto no hi ha res que denoti que estem davant d’una àbsida romànica que es lliura a una nau preromànica, hi ha una total uniformitat a l’obra, tant en el tall del carreus com amb la cornisa.

Segona fase.
Aquí es poden veure les modificacions de la segona fase tractades amb diferents colors.
La secció ens permet veure les modificacions afegides en aquesta segona fase.

Varen allargar la nau per ponent possiblement varen convertir la façana posterior de la primera fase (costat Ponent) en un arc diafragmàtic per poder comunicar els dos espais i fer-hi aguantar les bigues de la nova coberta de fusta, els murs no necessitaven massa gruix ja que no tenien de suportar molt pes i varen deixar la porta original on era. Sabem que en aquella època era normal la construcció d’encavallades de fusta, però eren excessivament cares per segons quins pressupostos. Pensem que si desmuntaven completament el mur de tancament de la primera fase, haurien tingut de desmuntar també tota la coberta ja que no hauria tingut on aguantar-se i no tenia cap sentit malbaratar tants diners. Desconec el motiu perquè aquest nou tram es gairebé mig metre més baix que el primer, fins hi tot podria formar part del pla de consolidació efectuat recentment. D’aquesta fase també hem de considerar la façana principal amb el campanar de cadireta, però amb una portalada molt més petita que l’actual.
El muntant que veiem en el costat esquerra es correspon amb el mur de ponent de la primera fase i que després es convertiria en arc diafragmàtic on fer aguantar les dues cobertes.

La foto ens permet veure la diferencia d’altures de la coberta entre la primera i la segona fase. (la porta i les finestres no tenen res a veure amb aquesta fase, la porta original -tapiada- queda sota de la finestra més propera a l’àbsida)

Tercera fase.
Aquí ja hi veiem la porta original tapiada, la nova gran porta sota el campanar i el cementiri.
La secció ens permet veure les modificacions afegides en aquesta tercera fase amb el regruix aplicat per aguantar la volta i la construcció del porxo.

La coberta de fusta segur que donava molts problemes i varen decidir substituir-la per una volta de mig punt, però aquells primers murs no eren prou valents per aguantar tan pes. Varen construir un segon mur adossat a l’antic per el costat interior, però no varen doblar tot el mur sinó que el varen compartimentar mitjançant uns arcs torals i ubicant una parella de capelles entre arcs com si es tractes d’arcs formers. Aquest moviment va fer que la porta de la primera fase quedes parcialment tapada per un d’aquests arcs formers i va passar el mateix amb la finestra del costat Sud. També hauríem de situar en aquesta fase la gran portalada de la façana principal que per l’interior gairebé cobria tota l’amplada de la nau; la construcció de l’atri o porxo que estaria format per quatre pilars de carreus i una coberta a dues aigües i la tarima de pedra que cobreix tot el presbiteri i una bona part de la nau.
La foto ens permet veure el regruix que varen aplicar al mur a la tercera fase per poder fer-hi aguantar la volta de pedra i una parella «d’arcs formers».

La porta original estava ubicada darrera de l’arc més petit a l’esquerra de la foto, encara es pot observar la llinda de fusta.

Quarta fase (A).


Les fotos mostren tots els detalls de la quarta fase.



Hem comentat que en el sector Nord havien de tenir molts problemes a causa del barranc a tocar del mur i es possible que finalment aquell costat cedís i la volta es va esfondrar, conseqüència de tot plegat es que varen renunciar a la volta de mig punt i varen tornar a la coberta de fusta que es la que va arribar als nostres temps però completament desmanegada. Varen obrir una segona porta al costat Sud ja clarament en estil ogival. Possiblement la façana principal hauria tingut problemes i varen tapiar la gran porta dovellada, potser amb la intenció de donar més solidesa al costat Nord. Per fer la coberta de fusta varen trencar els arcs torals i la resta de la volta però sense arribar a línia d’impostes, que de fet no estava marcada amb cap cornisa i varen fer la nova coberta tan amunt com els va permetre la darrera filada de carreus exteriors.
Aquesta etapa es complexa d’interpretar, no tinc massa clar que s’esfondres la volta de tota la nau, més aviat penso que només s’hauria esfondrat la part construïda a la segona fase, es a dir la part allargada de l’edifici que era la més perjudicada al costat Nord Oest i possiblement en algun segle posterior varen acabar traient la volta que encara hi havia en el tram de la primera fase per construir-hi una coberta de fusta que es la que ens va arribar als nostres dies. També en aquest moment varen obrir unes finestres de doble biaix al primer tram del mur Sud ja que l’edifici era molt llarg i no arribava gaire llum al presbiteri. Aquestes finestres son interessants perquè ja demostren un cert nivell a l’hora de tallar les pedres que en el segle XI era impensable i estaven situades a un punt d’altura que demostra que la volta de pedra ja no hi era.


La foto ens permet veure el tall monolític de la pedra dels arquets superiors dels finestrals.

Quarta fase (B).
Temps després i veient que l’edifici no tenia més moviments, deurien obrir parcialment la porta de ponent, també varen tancar l’atri amb uns murs de carreus. No descarto la possibilitat que convertissin el porxo en l’habitatge del sacerdot i que a l’església només s’hi entres per la nova porta ogival.

En aquest punt hi ha uns elements arquitectònics que no acabo de poder interpretar: l’inici d’una escala i una finestra rectangular escapçada per la part superior. Si en aquest indret hi volien construir un cor, no calia una escala de pedra i la volta de canó era molt baixa, si varen construir un cor ja amb la coberta de fusta vol dir que l’edifici era molt més alt del que ens ha arribat amb la consolidació i per això la finestra està escapçada. El primer graó perpendicular a l’escala es podria entendre, ja que la portalada era tan gran que amb una escala recta no haurien pogut obrir be la porta, però això no explica res més.
Per fer la nova porta lateral varen aprofitar un dels arcs formers.

En primer terme es veu un dels pilars de pedra del porxo de la tercera fase i el posterior tancament de la quarta fase, el camí que menava a la porta d’entrada ogival i al fons es veu l’accés al cementiri.

La foto mostra l’accés al cementiri des del passadís interior. El model es semblant al que vàrem veure a l’església de sant Pau de Terrassola.

Detalls de la maqueta que ens ajudaran a entendre-ho tot una mica millor. La maqueta correspon a la tercera fase que es la més interessant.










Església de Sant Serni del Castell de Clariana

Abstract
The church of Sant Serni de Clariana Castle was a Romanesque building that underwent extensive renovations in the 18th century, converting it into a "Renaissance" style. Its precarious stability prevents any conclusions from being drawn.
Sometimes the translator may confuse the word "choir" with "heart."

Església i torre de l'homenatge vist des del costat Nord.

Passava per aquell indret hi vaig decidir de pujar-hi. El camí es curt, però te una forta pujada que no ho fa divertit.
Aquest es un treball diferent i més reduït, no s'ha pogut analitzar en profunditat ni dibuixar com es habitual, però l'edifici no m'oferia cap garantia d'estabilitat. La precària situació fa que no convidi a estar gaire estona allà dins, en conseqüència, es la observació a domicili de les fotos fetes allà la única eina per intentar entendre’l. Diuen que la prudència es la millor mesura de seguretat.
L’edifici te una base romànica de bones dimensions i està fet amb bon material, hem d’entendre que en origen l’àbsida estaria a llevant i la porta d’accés al final de la nau en el costat Sud com era habitual. De fet es reconeix el lloc on era ja que han arrencat totes les dovelles que emmarcaven l’entrada.

La fotografia mostra la portalada original amb les dovelles arrencades.

Segurament al segle XVII va tenir una gran transformació. Varen invertir la orientació de la nau, passant l’àbsida al mur pla de ponent i obrint una nova porta d’accés a llevant també en el costat Sud, tocant a l’àbsida original. La transformació de l'edifici a l'estil renaixentista, també va comportar  un enguixat de tot el temple i unes cornises que substituirien a les impostes originals.
La fotografia mostra part de l'enguixat i de la cornisa, també de la finestra que varen obrir a damunt del nou presbiteri en el mur Sud a tocar del mur de ponent, just damunt de la porta original (a la fotografia superior es veu millor)

El fet d’enviar l’àbsida a l’altre extrem de la nau potser es podria relacionar amb la construcció del cor que varen instal·lar a llevant en front de l’antic àbsida i que hi accedien des de la anomenada torre de l’homenatge del castell proper. Tampoc podem oblidar que el mur de ponent tenia unes bones dimensions per poder ubicar un gran retaule de fusta de l'època, cosa que un àbsida romànic no oferia.

El perquè varen eliminar el primer tram de la nau i desmuntar tota l’àbsida es una incògnita, no sembla que la volta d’aquell indret hagués caigut i de retruc endur-se’n tot aquella part. Si volien construir tota una façana renaixentista en aquell indret en tenien prou desmuntant només l’àbsida; si volien un bon accés ampli i amb una bona visibilitat, ens podríem preguntar perquè varen deixar el tram final de la nau romànica del costat Nord i l’arrencada de l’arc triomfal original.

La gran transformació que es va produir en un moment de benestar econòmic per part de la propietat del castell, va consistir en la construcció de la portalada renaixentista, la obertura de dues capelles molt ben ornades per l’època en el centre de la nau: una a cada costat i tot sembla que també haurien construït una petita cúpula en el bell mig de la volta i d’altres capelles també obertes al gruix de la nau però de menys entitat.

En primer terme una de les capelles lateral obertes en el mur i de menys entitat, al fons es veu el mur de ponent i la porta original.

Una de les dues capelles simètriques del mig de la nau.

La portalada renaixentista s’aguanta be en el costat Sud, però en el Nord, tenim un muntant monolític de la porta, damunt seu un carreu de petites dimensions i ja a sobre hi reposa la llinda, les restes de la portalada i la volta romànica; una petita desestabilització del muntant farà que baixin paret i volta. Com s'aprecia a la següent fotografia.

Portalada renaixentista i el gran finestral situat sobre la llinda, si s'amplia molt la foto es pot arribar a intuir la data de construcció. Observis el  petit carreu que ho aguanta tot.

No em queda clar quin tipus d’actuació volien fer al frontis original de l’edifici romànic al costat de ponent sembla com si ho haguessin desmuntat de mala manera (xamfrà Nord-Oest) trencant els carreus en una línia vertical.

El forat que es veu a la volta, el relaciono més amb la cúpula comentat suara que en un esfondrament parcial. Quan cau una part de volta no ho fa d’una manera tan precisa: rodona i en el centre la nau.

Entenc que si l’ajuntament de Clariana basteix un envà per prohibir l’accés a l’edifici, no passarà ni un parell de mesos que ho hauran vandalitzat per poder entrar-hi de nou. Però es podria consolidar nomes aquell sector i assegurar l’estabilitat del muntant.




Sant Gil de Solanelles

Abstract
The church of "Sant Gil de Solanelles" was a baroque building from the first half of the 18th century that was burned and destroyed during the Spanish Civil War in 1936 of the last century. A few years ago it was cleaned and its structures consolidated, but all the details that it had in its best times were lost, thanks to photos found before the consolidation, it has been intended to do a work that allows us to see what the building was like before the war.The present work is only informative and does not represent any architectural project 

Sometimes the translator may confuse the word "choir" with "heart"

Viquipèdia ens diu: «...Possiblement aquesta església ocupi el lloc de l'antiga parròquia de Sant Gil, documentada des del 1138 i que junt amb la torre de Solanelles es considerava del terme del castell de Puigdemàger i que consta renovada al segle xviii....»
Es l'església del nucli de Solanelles (Anoia). Es un edifici de planta rectangular amb tres capelles de diferents mides a cada costat i un presbiteri poligonal. Te una coberta a dues aigües i l’àbsida te la seva pròpia coberta a simple aigua mirant a llevant. Havia tingut un campanar de cadireta amb dos ulls. Les cantonades estan reforçades amb carreus més dimensionats que li donen una fesomia més de casa pairal que d’església. Una llinda a la porta ens indica l’any de la seva execució, 1732. A la façana, damunt la llinda hi ha una fornícula o petita capelleta on hi hauria la imatge del sant; més amunt hi trobem un finestral rectangular que fa les funcions de rosassa i a cada costat una petita obertura o espitllera que il·luminaven les galeries que hi havien sobre les capelles laterals.
La volta era per arestes amb llunetes i de rajola. De fet la definició de llunetes no es prou correcte ja que aquestes no aportaven llum des de l’exterior, però es una manera gràfica perquè s’entengui. A diferencia de la volta de canó que te un únic eix longitudinal i un diàmetre equivalent a l’amplada de la nau, la volta per arestes te dos eixos perpendiculars, el diàmetre major també es correspon amb l’amplada de la nau i el diàmetre menor està condicionat per la separació dels arcs torals; no te d’esser forçosament de mig punt, en moltes ocasions es el·líptic i es en els extrems d’aquesta segona volta on hi trobarem les llunetes.
Al costat Sud de l’àbsida hi varen annexar una petita sagristia amb una forma complicada ja que per el costat Nord ressegueix el perímetre exterior de l’àbsida i per el costat Sud s’adapta a les línies de la fabrica.
La façana principal es perllonga per el costat Nord (entenem per Nord el costat esquerra entrant a l’església) unificant-se amb un edifici quadrangular que segurament faria les funcions de rectoria i habitació del sacerdot; s’hauria construït tot plegat en una mateixa època. Un treball sobre Sant Gil de la Diputació de Barcelona «Mapes de Patrimoni Cultural» ens diu: «...aquest cos tenia unes escales d'obra que molt probablement donaven accés a la coberta...» com veurem en un altre punt, aquest servei des de l’edifici lateral no ho tinc massa clar.
Com es habitual en edificis barrocs, la imposta ve marcada per una cornisa decorativa i unes mènsules ubicades en diferents extrems de la nau i en els arcs torals.
Per el que fa a l’espadanya o campanar de cadireta, val a dir que no en queda el més mínim rastre, en la reforma que hi varen fer (veure foto superior), varen eliminar completament les poques restes que hi quedaven. Tot i que en el treball que hem comentat més amunt de la Diputació de Barcelona, ens diuen que: «... Actualment, aquests espadanya ha estat totalment reconstruïda...»


La primera fotografia s’ha obtingut del soci de Flickr nº 11299883 va esser feta anys abans de la neteja i consolidació; si la comparem amb la següent veiem que ens permet llegir perfectament com era el campanar de cadireta, que tenia un cor de fusta, les cornises i les mènsules, etc. a la foto actual no tenim la més mínima possibilitat de llegir absolutament res. S’ha consolidat l’edifici i no caurà, però no ens aporta res.
He pogut fer aquest treball gracies a algunes fotos que he trobat per Internet d’abans de la reforma. Es una llàstima que a l’hora de consolidar un edifici no es tinguin en compte aquests detalls.

Imatge de l'església segons la Intel·ligència Artificial (segur que en uns quants mesos ho farà millor)

La fotografia mostra part de l’àbsida, la porta que menava a la sagristia i un parell de capelles laterals del costat Sud.
La fotografia mostra part de l’escala que pujava al cor, era de tres trams en forma d’U. L’espai que hi ha sota l’escala sembla que podria ser el baptisteri i que possiblement estaria tancat amb una porta, però si ho hagués estat, seria el baptisteri ubicat en el lloc més irreverent que he vist mai.
La fotografia ens mostra on era ubicada l’escala d’accedir al cor. Però no ens diu a quina altura estava, on arribava, on era la cornisa, etc. Nomes podem apreciar que una capella era més estreta que l’altra.
La foto correspon a la rectoria/casa sacerdotal, però tampoc ens aporta absolutament res.

Aquesta fotografia feta amb un angle molt forçat correspon a la capella que hi ha entrant a ma esquerra, es on hi havia el cor. Hi podem veure dos detalls interessants:
  • Un «forat» al mig de la volta, des d’aquí mitjançant una escala es faria el manteniment de les cobertes, no des de l’edifici annex com proposaven. També hi ha la possibilitat que més tard s'habités un pas des del costat per no tenir de pujar per una escala de fusta massa vertical.
  • A traves del «forat» podem observar un pas que permetia la comunicació d’un extrem a l’altre de la nau per damunt de les capelles, es com si parléssim dels arcs boterells dels edificis gòtics.


Les fotografies del projecte mostren diferents vistes de l’interior del temple, podem observar com les "llunetes" estan tapiades ja que no podien aportar llum natural des de l’exterior; els detalls de la cornisa i les mènsules; la forma del presbiteri i el cor de fusta. Es podria afirmar que sota d’aquest cor hi havia hagut un cancell, l’estructura de fusta que aguantava el cancell servia de puntal al cor però no s'ha tingut en compte en aquest treball. 

Nota: Per la fusteria de l'edifici (portes, cor, etc.) s'ha utilitzat un model bàsic sense massa pretensions ja que es desconeix com era tot plegat.
(WordReference.com ens explica que es un cancell: «Espai tancat que comunica amb l'entrada d'un edifici i que serveix per evitar que l'aire o el fred de fora entrin directament a l'edifici quan s'obre la porta».)
Les seccions longitudinals ens permeten interpretar millor les parts que anem analitzant.
  • La imatge superior ens mostra d’esquerra a dreta: el mur de tancament amb la porta, la fornícula, el finestral i una part del campanar, a continuació hi ha el cor i l’escala de fusta que permetia el manteniment de cobertes; les llunetes i els eixos perpendiculars de la volta en forma el·líptica, podem observar que totes les llunetes tenen la mateixa altura encara que l'amplada de capella sigui diferent; al final amb un to més pàl·lid, el presbiteri amb una graonada. (Nota: Les llunetes son els arcs més grans i pintats d'un color gris clar; els semicercles que hi ha a sota i d'un color gris fosc acostumen a esser arcs de descarrega més o menys grans, poden estar tapiats, aportar llum a la nau o be anar pintats, en el treball sobre Sant Pere de Viladecavalls s'explica amb més detall. Els més puristes consideren que les llunetes s'apliquen a les voltes de canó (bàsicament voltes tipus romànic) costa d'explicar com incorpores una lluneta a aquest tipus d'arc; prefereixo explicar que es construeixen a partir de voltes per aresta i tothom ho entén, tot i que reconec que una volta és per aresta quan els dos arcs que hi participen tenen la mateixa altura)
  • La imatge inferior ens mostra també d’esquerra a dreta: la sagristia annexada i el presbiteri amb la graonada; al costat esquerra de la porta de la sagristia hi ha una petita postada incrustada en un espai buidat del mur; a l’altre extrem hi trobem l’escala que pujava al cor.
Aquest tall de l’edifici ens permet estudiar una mica el tancament. Hem comentat que hi havia uns passos que comunicaven un tram de capella lateral amb el següent per damunt de les voltes; un d’aquest passos queda perfectament identificat en el costat superior esquerra i pintat de color vermell que ens permet entendre el contrafort i l’arc toral. (Nota: entenem per contrafort, el mur que separa les dues capelles)
  • Si l’arquitecte no hagués pujat el mur exterior fins la línia de teulades, hauria pogut posar un ampit o barana de protecció i hauria estalviat moltes tones de pedra i hores de feina, ja que la teulada també hauria estat més petita i conseqüència de tot plegat, les llunetes haurien estat vidriades i aportarien llum a la nau. També vist l’edifici de lluny es veuria més «església»
  • Amb la solució emprada a part de tenir un cost molt més elevat, no va il·luminar l’interior i es va perdre l’efecte d’edifici religiós tot convertint-lo en un gran casalot. De fet, el romànic era fosc, però no hi havia massa capacitat tècnica per il·luminar la nau; el gòtic amb la descarrega de forces cap als laterals podien obrir els grans finestrals que tots coneixem; després va venir un «obscurantisme teològic» que encara arrosseguem i va fer que les esglésies tornessin a esser fosques malgrat els coneixements tècnics de que disposem. I això es que el que va aplicar l’arquitecte.
Nota sobre obscurantisme teològic: La tesi que formula el filòsof francès Onfray diu que sembla inqüestionable que la primera meitat del segle XVIII és portadora de la Revolució Francesa. Després es pregunta a què es refereixen quan parlen de les Llums: “Contra les tenebres religioses, l'obscurantisme teològic, la foscor catòlica, apostòlica i romana que cau sobre Europa...
Nota: El plànol pot incorporar línies aparentment incongruents però que em serveixen per mostrar parts de l’edifici.


Sant Martí de Terrassola

Abstract. It is a Romanesque church that was originally small, was doubled in size and went from having a wooden roof to a stone vault and f...